16 jun Nestlé Professional: “Relyon Service Management voelt als een maatpak”

Wist u dat Nestlé ’s werelds grootste fabrikant van voedingsmiddelen is? En dat de NESCAFÉ-koffie van Nestlé wereldwijd de meest gedronken niet-alcoholhoudende drank is, na Coca Cola? Per seconde worden er overal ter wereld 7000 Nescafé-consumpties genuttigd. U begrijpt vast dat wij trots zijn dat de Nederlandse tak van Nestlé gebruikmaakt van Relyon Service Management software.

 

De Relyon Service Management software voelt voor ons als een soort maatpak

 

Maatpak

Jarenlang werd bij Nestlé Nederland gewerkt met systemen die van bovenaf werden opgelegd, maar niet waren toegesneden op een serviceorganisatie. Het was dus altijd passen en meten om de processen op de juiste manier in de systemen te borgen. Totdat Nestlé bij een aantal van hun dealers het Relyon Service Management systeem werkend zag. René Akerboom, Manager Technical Support bij Nestlé: “Na her en der meegekeken te hebben wisten we: dit is het helemaal. Voor onze serviceafdeling voelt RSM als een soort maatpak.”

Wat maakt de software van Relyon dan zo passend? René: “Wat we misten bij Nestlé is het inzicht in het gedrag van onze machines. Een duidelijke servicehistorie die weergeeft hoe verschillende typen machines presteren: hoeveel storingen hebben ze gehad, en welke factoren zijn daarbij van invloed? Met RSM halen we die informatie wél boven water. Je kunt dan ook gerichter de prijs van je serviceovereenkomsten vaststellen, omdat we weten wat we per machine kwijt zijn aan onderdelen. En als we zwakke plekken ontdekken kunnen we daar de leveranciers op aanspreken. Zo houden we de kwaliteit van onze machines hoog.”

 

Rapporteren aan grote klanten

De projecten van Nestlé zijn vaak omvangrijk, zoals het leveren van koffiemachines aan ziekenhuizen. Dat gaat gepaard met grootschalige serviceovereenkomsten. De inkopers verlangen dan inzicht in de geleverde diensten aan de hand van zo’n overeenkomst. “Eerder was dat een hele opgave. Nu kunnen we vanuit RSM met een druk op de knop de gewenste gegevens exporteren”, legt René uit. De collega’s zijn ook te spreken over de gebruiksvriendelijkheid van de software. Ook een enkeling die moet wennen aan de automatisering, merkt al snel hoe gemakkelijk het is. En hoeveel tijd het bespaart! “Voor de jongens buiten scheelt het per dag een paar uur aan administratie. Moesten ze eerst aan het einde van de dag alles invoeren in twee systemen; nu gebeurt dat allemaal op locatie in één app. En diezelfde app vertelt ze de volgende ochtend weer precies wat ze kunnen gaan doen.”

 

Voor de jongens buiten scheelt het een paar uur per dag aan administratie

 

Museum

Ook voor de planners binnen zijn de voordelen groot, vertelt René: “We plannen nu een stuk efficiënter. Maar het mooie is dat we ook altijd op de hoogte zijn waar iedereen is. Als zich dan ergens iets voordoet, kunnen we direct ingrijpen in de planning. En zijn de planners niet op kantoor, bijvoorbeeld in het weekend, dan kunnen de monteurs ook zelf via de app een melding aanmaken en meteen afhandelen. Ons planbord met kaartjes kan naar het museum!”


Referentieverhaal Nestlé Professional over Relyon